Dit is je keuze:

HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning



Terug
Algemeen
Introductie
Je bent ambitieus en hebt belangstelling voor facilitaire dienstverlening en facilitair management. Met deze opleiding word je breed en praktijkgericht opgeleid voor een facilitaire functie op HBO-niveau.
Deze HBO Bachelor Facility Management kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
Als facilitair manager ben jij de schakel in het bedrijf. Je bent het aanspreekpunt voor facilitaire diensten en producten. Je zorgt ervoor dat medewerkers optimaal kunnen functioneren in een gezonde werkomgeving. Tijdens de HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven leer je niet alleen de procesmatige kneepjes van het vak, maar ontwikkel je ook vaardigheden om mensgericht te managen. Je leert veranderingsprocessen op een effectieve manier te implementeren en hoe je deze communiceert naar het personeel. Ook ontwikkel je communicatieve vaardigheden om een prettige samenwerking te onderhouden met externe partijen. Kortom: alle werkzaamheden van een facilitair manager komen aan bod, zodat je deze direct kunt toepassen in de praktijk.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Facility Management is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Facility management 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategisch facilitymanagement
- Waardepropositie van facilitair management
- Inrichting facilitymanagement
- Organisatiecultuur en organisatieontwikkeling
- Leiderschap en leiderschapsstijlen
- Kwaliteitsmanagement
- Benchmarking en performancemanagement
- Workplacemanagement
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Service design 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Customer experience
- Methoden voor serviceconcept bepaling: Service Design Thinking, persona’s en customer journey
- Het inrichten van een servicedesk
- Digitaliseren van het workorder proces
- Ontwikkelen van een klantgericht serviceconcept
- Inkoop- en contractmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Verschillende vormen van sourcing
- Uitbesteden of in eigen beheer
- Bewaken van leveranciersprestaties
- Het (facilitair) inkoopproces
- Strategische inkoop van facilitaire diensten
- Contractmanagement
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Facilitymanagement in de praktijk 8 EC
- Analyse van facilitymanagementvraagstukkenPraktische toepassing van de opleiding in de praktijkActuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Effectief leidinggeven 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inspireren, binden en boeien
- Bouwen aan effectieve teams
- Conflicthantering
- Weerstand overwinnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stijlflexibiliteit
- Gedrag in organisaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Psychologische aspecten van organisatiegedrag
- Groepsdynamica en -effectiviteit
- Macht en politiek
- Conflicten en spanning
- Organisatiecultuur en -verandering
- Management van bedrijfsprocessen 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- In kaart brengen van processen
- Processen verbeteren en optimaliseren
- Lean management en Six Sigma
- Systeemtheorie en procesmanagement
- Probleemoplostechnieken
- Procesverbetering en veranderkunde
- Procesmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfskundige processen
- Het proces van systeemontwikkeling
- Systeemdenken
- Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
- Lean procesverbetering
- INK-managementmodel
- Procesbeschrijving
- Risicobeheersing
- Performance-indicatoren
- Sturen op resultaat
- Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Facilitair performance management 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Facilitaire processen en organisatiemodellen
- Inrichten van facilitaire processen
- Inrichten van performance management
- Demand & Supply management
- Analyseren van facilitaire processen
- Veranderen naar de regieorganisatie
- Data-analyse voor managers 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Uitgangspunten in werken met data
- Meerwaarde uit data halen
- Grondbeginselen van big-data-analyse
- Business intelligence (BI) tools
- Inzicht in data en visualisatie
- Managementrapportages en data dashboards
- Datagedreven besluitvorming
- Data en forecasting
- Machine learning en kenmerken van algoritmes
- Organisatie en verandering 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Doel en achtergrond van veranderen
- Stromingen in verandermanagement
- Veranderen en organisatiecultuur
- Veranderstrategie
- De verandermanager en leiderschap
- Communicatie tijdens veranderproces
- Implementatie van veranderingen
- Evaluatie van veranderingen
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In deze eerste fase breng je de operaties van je organisatie volledig in kaart. Je doet onderzoek naar de mens- en systeemkant van de organisatie, zodat je facilitaire processen hierop kunt afstemmen. Daarbij leer je hoe je besparingspotentieel realiseert middels herinrichting van inkoopprocessen. Je houdt er hierbij rekening mee dat je de kwaliteit van processen waarborgt.
Fase 2In fase 2 verdiep je je in trends en ontwikkelingen binnen de facilitaire dienstverlening. Zodra je kansen voor procesverbeteringen ziet, leer je deze te grijpen middels je creativiteit en probleemoplossend vermogen. Daarbij specialiseer je je tijdens deze fase in management en leidinggeven. Je verdiept je hierbij in de motivatie en het werkplezier in een organisatie. Je brengt bedrijfsprocessen in kaart en ontdekt de waarde van facilitaire klanttevredenheidsonderzoeken.
Fase 3Tijdens de derde fase verdiep je je in facilitaire processen en procesoptimalisatie. Zo leer je verschillende uitgangspunten om te kunnen werken met data. Op deze manier creëer je vaardigheden om inzicht te krijgen in data en visualisatie.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Algemeen
Introductie
Je bent ambitieus en hebt belangstelling voor facilitaire dienstverlening en facilitair management. Met deze opleiding word je breed en praktijkgericht opgeleid voor een facilitaire functie op HBO-niveau.
Deze HBO Bachelor Facility Management kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
Als facilitair manager ben jij de schakel in het bedrijf. Je bent het aanspreekpunt voor facilitaire diensten en producten. Je zorgt ervoor dat medewerkers optimaal kunnen functioneren in een gezonde werkomgeving. Tijdens de HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven leer je niet alleen de procesmatige kneepjes van het vak, maar ontwikkel je ook vaardigheden om mensgericht te managen. Je leert veranderingsprocessen op een effectieve manier te implementeren en hoe je deze communiceert naar het personeel. Ook ontwikkel je communicatieve vaardigheden om een prettige samenwerking te onderhouden met externe partijen. Kortom: alle werkzaamheden van een facilitair manager komen aan bod, zodat je deze direct kunt toepassen in de praktijk.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Facility Management is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Facility management 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategisch facilitymanagement
- Waardepropositie van facilitair management
- Inrichting facilitymanagement
- Organisatiecultuur en organisatieontwikkeling
- Leiderschap en leiderschapsstijlen
- Kwaliteitsmanagement
- Benchmarking en performancemanagement
- Workplacemanagement
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Service design 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Customer experience
- Methoden voor serviceconcept bepaling: Service Design Thinking, persona’s en customer journey
- Het inrichten van een servicedesk
- Digitaliseren van het workorder proces
- Ontwikkelen van een klantgericht serviceconcept
- Inkoop- en contractmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Verschillende vormen van sourcing
- Uitbesteden of in eigen beheer
- Bewaken van leveranciersprestaties
- Het (facilitair) inkoopproces
- Strategische inkoop van facilitaire diensten
- Contractmanagement
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Facilitymanagement in de praktijk 8 EC
- Analyse van facilitymanagementvraagstukkenPraktische toepassing van de opleiding in de praktijkActuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Effectief leidinggeven 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inspireren, binden en boeien
- Bouwen aan effectieve teams
- Conflicthantering
- Weerstand overwinnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stijlflexibiliteit
- Gedrag in organisaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Psychologische aspecten van organisatiegedrag
- Groepsdynamica en -effectiviteit
- Macht en politiek
- Conflicten en spanning
- Organisatiecultuur en -verandering
- Management van bedrijfsprocessen 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- In kaart brengen van processen
- Processen verbeteren en optimaliseren
- Lean management en Six Sigma
- Systeemtheorie en procesmanagement
- Probleemoplostechnieken
- Procesverbetering en veranderkunde
- Procesmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfskundige processen
- Het proces van systeemontwikkeling
- Systeemdenken
- Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
- Lean procesverbetering
- INK-managementmodel
- Procesbeschrijving
- Risicobeheersing
- Performance-indicatoren
- Sturen op resultaat
- Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Facilitair performance management 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Facilitaire processen en organisatiemodellen
- Inrichten van facilitaire processen
- Inrichten van performance management
- Demand & Supply management
- Analyseren van facilitaire processen
- Veranderen naar de regieorganisatie
- Data-analyse voor managers 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Uitgangspunten in werken met data
- Meerwaarde uit data halen
- Grondbeginselen van big-data-analyse
- Business intelligence (BI) tools
- Inzicht in data en visualisatie
- Managementrapportages en data dashboards
- Datagedreven besluitvorming
- Data en forecasting
- Machine learning en kenmerken van algoritmes
- Organisatie en verandering 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Doel en achtergrond van veranderen
- Stromingen in verandermanagement
- Veranderen en organisatiecultuur
- Veranderstrategie
- De verandermanager en leiderschap
- Communicatie tijdens veranderproces
- Implementatie van veranderingen
- Evaluatie van veranderingen
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In deze eerste fase breng je de operaties van je organisatie volledig in kaart. Je doet onderzoek naar de mens- en systeemkant van de organisatie, zodat je facilitaire processen hierop kunt afstemmen. Daarbij leer je hoe je besparingspotentieel realiseert middels herinrichting van inkoopprocessen. Je houdt er hierbij rekening mee dat je de kwaliteit van processen waarborgt.
Fase 2In fase 2 verdiep je je in trends en ontwikkelingen binnen de facilitaire dienstverlening. Zodra je kansen voor procesverbeteringen ziet, leer je deze te grijpen middels je creativiteit en probleemoplossend vermogen. Daarbij specialiseer je je tijdens deze fase in management en leidinggeven. Je verdiept je hierbij in de motivatie en het werkplezier in een organisatie. Je brengt bedrijfsprocessen in kaart en ontdekt de waarde van facilitaire klanttevredenheidsonderzoeken.
Fase 3Tijdens de derde fase verdiep je je in facilitaire processen en procesoptimalisatie. Zo leer je verschillende uitgangspunten om te kunnen werken met data. Op deze manier creëer je vaardigheden om inzicht te krijgen in data en visualisatie.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Kostenoverzicht


Kies je startdatum:
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning
wijzig
Ma. 18 sept. 2023
E-learningPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Kostenoverzicht

Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!


Filter startdata op:
Leslocatie
Maand:

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
STAP-budget
Waarom je er snel bij moet zijn
Er zijn 5 tijdvakken dit jaar waarop telkens een deel van het STAP-budget vrijkomt. Er is per tijdvak ruimte voor zo’n 40.000 aanvragen. Op= op!
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning
Dit is je keuze:

HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning


Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven - E-learning’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
Terug

Filter startdata op:
Leslocatie
Maand:
Algemeen

Introductie
Je bent ambitieus en hebt belangstelling voor facilitaire dienstverlening en facilitair management. Met deze opleiding word je breed en praktijkgericht opgeleid voor een facilitaire functie op HBO-niveau.
Deze HBO Bachelor Facility Management kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
Als facilitair manager ben jij de schakel in het bedrijf. Je bent het aanspreekpunt voor facilitaire diensten en producten. Je zorgt ervoor dat medewerkers optimaal kunnen functioneren in een gezonde werkomgeving. Tijdens de HBO Bachelor Facility Management specialisatie Management en leidinggeven leer je niet alleen de procesmatige kneepjes van het vak, maar ontwikkel je ook vaardigheden om mensgericht te managen. Je leert veranderingsprocessen op een effectieve manier te implementeren en hoe je deze communiceert naar het personeel. Ook ontwikkel je communicatieve vaardigheden om een prettige samenwerking te onderhouden met externe partijen. Kortom: alle werkzaamheden van een facilitair manager komen aan bod, zodat je deze direct kunt toepassen in de praktijk.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Facility Management is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma

Rooster
36 maanden
Leerplan
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Facility management 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategisch facilitymanagement
- Waardepropositie van facilitair management
- Inrichting facilitymanagement
- Organisatiecultuur en organisatieontwikkeling
- Leiderschap en leiderschapsstijlen
- Kwaliteitsmanagement
- Benchmarking en performancemanagement
- Workplacemanagement
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Service design 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Customer experience
- Methoden voor serviceconcept bepaling: Service Design Thinking, persona’s en customer journey
- Het inrichten van een servicedesk
- Digitaliseren van het workorder proces
- Ontwikkelen van een klantgericht serviceconcept
- Inkoop- en contractmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Verschillende vormen van sourcing
- Uitbesteden of in eigen beheer
- Bewaken van leveranciersprestaties
- Het (facilitair) inkoopproces
- Strategische inkoop van facilitaire diensten
- Contractmanagement
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Facilitymanagement in de praktijk 8 EC
- Analyse van facilitymanagementvraagstukkenPraktische toepassing van de opleiding in de praktijkActuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Effectief leidinggeven 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inspireren, binden en boeien
- Bouwen aan effectieve teams
- Conflicthantering
- Weerstand overwinnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stijlflexibiliteit
- Gedrag in organisaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Psychologische aspecten van organisatiegedrag
- Groepsdynamica en -effectiviteit
- Macht en politiek
- Conflicten en spanning
- Organisatiecultuur en -verandering
- Management van bedrijfsprocessen 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- In kaart brengen van processen
- Processen verbeteren en optimaliseren
- Lean management en Six Sigma
- Systeemtheorie en procesmanagement
- Probleemoplostechnieken
- Procesverbetering en veranderkunde
- Procesmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfskundige processen
- Het proces van systeemontwikkeling
- Systeemdenken
- Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
- Lean procesverbetering
- INK-managementmodel
- Procesbeschrijving
- Risicobeheersing
- Performance-indicatoren
- Sturen op resultaat
- Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Facilitair performance management 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Facilitaire processen en organisatiemodellen
- Inrichten van facilitaire processen
- Inrichten van performance management
- Demand & Supply management
- Analyseren van facilitaire processen
- Veranderen naar de regieorganisatie
- Data-analyse voor managers 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Uitgangspunten in werken met data
- Meerwaarde uit data halen
- Grondbeginselen van big-data-analyse
- Business intelligence (BI) tools
- Inzicht in data en visualisatie
- Managementrapportages en data dashboards
- Datagedreven besluitvorming
- Data en forecasting
- Machine learning en kenmerken van algoritmes
- Organisatie en verandering 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Doel en achtergrond van veranderen
- Stromingen in verandermanagement
- Veranderen en organisatiecultuur
- Veranderstrategie
- De verandermanager en leiderschap
- Communicatie tijdens veranderproces
- Implementatie van veranderingen
- Evaluatie van veranderingen
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In deze eerste fase breng je de operaties van je organisatie volledig in kaart. Je doet onderzoek naar de mens- en systeemkant van de organisatie, zodat je facilitaire processen hierop kunt afstemmen. Daarbij leer je hoe je besparingspotentieel realiseert middels herinrichting van inkoopprocessen. Je houdt er hierbij rekening mee dat je de kwaliteit van processen waarborgt.
Fase 2In fase 2 verdiep je je in trends en ontwikkelingen binnen de facilitaire dienstverlening. Zodra je kansen voor procesverbeteringen ziet, leer je deze te grijpen middels je creativiteit en probleemoplossend vermogen. Daarbij specialiseer je je tijdens deze fase in management en leidinggeven. Je verdiept je hierbij in de motivatie en het werkplezier in een organisatie. Je brengt bedrijfsprocessen in kaart en ontdekt de waarde van facilitaire klanttevredenheidsonderzoeken.
Fase 3Tijdens de derde fase verdiep je je in facilitaire processen en procesoptimalisatie. Zo leer je verschillende uitgangspunten om te kunnen werken met data. Op deze manier creëer je vaardigheden om inzicht te krijgen in data en visualisatie.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma

Diploma
Kostenoverzicht

Heb je vragen over deze scholing met STAP-budget?
Mail met stapcoach@opleiding.nl of bekijk onze veelgestelde vragen.