Dit is je keuze:

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning



Terug
Algemeen
Introductie
Je wilt je specialiseren op het gebied van schriftelijke (online) communicatie en redactie. Ook wil je graag een volledige Bachelorgraad behalen.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
Als specialist in schriftelijke communicatie en redactie kun je net dat verschil maken in je bedrijf. Je weet welke strategieën toe te passen om de lezer over te halen en te binden. De opleiding HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie biedt een uitdagend programma waarin je je ontwikkelt tot communicatieprofessional. Tijdens deze opleiding leer je de trends en ontwikkelingen kennen op het gebied van communicatie. Social media en storytelling komen uitgebreid aan bod en je leert dit toepassen in de praktijk. In de specialisatie verdiep je je in het schrijven en redigeren, waarbij onder andere schrijfstijl en beïnvloedingstools worden behandeld.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Corporate communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Identiteit, imago en reputatie
- Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
- Interne communicatie
- Communicatie bij veranderingsprocessen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Corporate branding
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Social media 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Trends en ontwikkelingen binnen social media
- Social-mediakanalen
- Bereik van social media
- Social Search
- Communitymanagement
- Organisatorische consequenties
- Social media monitoring tools
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Communicatie in de praktijk 8 EC
- Analyse van communicatievraagstukkenPraktische toepassing van de opleiding in de praktijkActuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Tekst en communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Van communicatieplan naar tekst
- Een kwalitatief schrijfproces
- Structuur van een tekst
- Online versus offline teksten
- Overtuigende teksten
- Schrijfstijl, formulering, taalgebruik
- Effectief schrijven 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Doelgericht schrijven
- Lezersgericht schrijven
- Van brochure schrijven tot het schrijven van een intranetbericht
- Tekstopbouw
- Beeldend formuleren
- Woordgebruik
- Beeld bij teksten en advertenties
- Redactie en projectorganisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Publicatieplan
- Opdrachtgeverschap
- Auteursinstructie
- Debriefing
- Redactie en redigeren
- Feedback geven
- Kwaliteit beoordelen
- PR en mediarelaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Public relations en imago
- Organisatie van pr
- Verschillend publiek
- Online pr en webcare
- Public affairs
- Mediarelaties
- Crisiscommunicatie
- Storytelling 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Principes van storytelling
- Het verhaal scherp krijgen
- Aanpak van storytelling
- Doelgroepgericht schrijven
- Doelgroep en mediaplatform
- Deelbare content
- Websites en blogs
- Storytelling met social media
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Communicatiestrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Het opzetten van een communicatiestrategie
- Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
- Strategisch communicatieframe
- Budget
- Accountability
- Communicatiestrategie en -budget
- Effectiviteit van communicatie meten
- Opzetten van een communicatieplan
- Conceptontwikkeling 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de communicatiedoelstelling
- Het vaststellen van het vertrekpunt
- Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
- Briefen en debriefen van de gewenste propositie
- Creativiteit en conceptontwikkeling
- Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
- Van idee naar concept
- Beoordelen van het concept
- Overtuigend presenteren van het concept
- Contentstrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategie voor content
- KPI’s voor contentstrategie
- Vertaling van strategie naar concreet plan
- Verschillende vormen van content
- Branding en boodschap
- Contentcreation en curation
- Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase word je breed opgeleid op het gebied van communicatie. Je maakt kennis met de trends en ontwikkelingen in social-medialandschap en je leert de juiste mediamix te kiezen. Daarnaast krijg je meer zicht in corporate communicatie en management en organisatie.
Fase 2De tweede fase richt zich meer op de specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie. Na deze fase heb je een eigen schrijfstijl ontwikkeld. Daarnaast kun je invloed uitoefenen met teksten. Je gaat actief aan de slag met het gebruik van beïnvloedingstools. Zo kun je de lezer overtuigen en aanzetten tot handelen.
Fase 3In de derde fase onderzoek je verschillende strategieën op het gebied van communicatie en content. Je leert wanneer welke vormen van content te gebruiken en de geschikte communicatiemiddelen kiezen. Hoe de bewust gekozen strategie doeltreffend toe te passen in de praktijk staat in deze fase centraal. Je neemt deel aan de volgende modules:
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Algemeen
Introductie
Je wilt je specialiseren op het gebied van schriftelijke (online) communicatie en redactie. Ook wil je graag een volledige Bachelorgraad behalen.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
Als specialist in schriftelijke communicatie en redactie kun je net dat verschil maken in je bedrijf. Je weet welke strategieën toe te passen om de lezer over te halen en te binden. De opleiding HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie biedt een uitdagend programma waarin je je ontwikkelt tot communicatieprofessional. Tijdens deze opleiding leer je de trends en ontwikkelingen kennen op het gebied van communicatie. Social media en storytelling komen uitgebreid aan bod en je leert dit toepassen in de praktijk. In de specialisatie verdiep je je in het schrijven en redigeren, waarbij onder andere schrijfstijl en beïnvloedingstools worden behandeld.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Corporate communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Identiteit, imago en reputatie
- Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
- Interne communicatie
- Communicatie bij veranderingsprocessen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Corporate branding
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Social media 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Trends en ontwikkelingen binnen social media
- Social-mediakanalen
- Bereik van social media
- Social Search
- Communitymanagement
- Organisatorische consequenties
- Social media monitoring tools
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Communicatie in de praktijk 8 EC
- Analyse van communicatievraagstukkenPraktische toepassing van de opleiding in de praktijkActuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Tekst en communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Van communicatieplan naar tekst
- Een kwalitatief schrijfproces
- Structuur van een tekst
- Online versus offline teksten
- Overtuigende teksten
- Schrijfstijl, formulering, taalgebruik
- Effectief schrijven 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Doelgericht schrijven
- Lezersgericht schrijven
- Van brochure schrijven tot het schrijven van een intranetbericht
- Tekstopbouw
- Beeldend formuleren
- Woordgebruik
- Beeld bij teksten en advertenties
- Redactie en projectorganisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Publicatieplan
- Opdrachtgeverschap
- Auteursinstructie
- Debriefing
- Redactie en redigeren
- Feedback geven
- Kwaliteit beoordelen
- PR en mediarelaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Public relations en imago
- Organisatie van pr
- Verschillend publiek
- Online pr en webcare
- Public affairs
- Mediarelaties
- Crisiscommunicatie
- Storytelling 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Principes van storytelling
- Het verhaal scherp krijgen
- Aanpak van storytelling
- Doelgroepgericht schrijven
- Doelgroep en mediaplatform
- Deelbare content
- Websites en blogs
- Storytelling met social media
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Communicatiestrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Het opzetten van een communicatiestrategie
- Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
- Strategisch communicatieframe
- Budget
- Accountability
- Communicatiestrategie en -budget
- Effectiviteit van communicatie meten
- Opzetten van een communicatieplan
- Conceptontwikkeling 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de communicatiedoelstelling
- Het vaststellen van het vertrekpunt
- Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
- Briefen en debriefen van de gewenste propositie
- Creativiteit en conceptontwikkeling
- Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
- Van idee naar concept
- Beoordelen van het concept
- Overtuigend presenteren van het concept
- Contentstrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategie voor content
- KPI’s voor contentstrategie
- Vertaling van strategie naar concreet plan
- Verschillende vormen van content
- Branding en boodschap
- Contentcreation en curation
- Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase word je breed opgeleid op het gebied van communicatie. Je maakt kennis met de trends en ontwikkelingen in social-medialandschap en je leert de juiste mediamix te kiezen. Daarnaast krijg je meer zicht in corporate communicatie en management en organisatie.
Fase 2De tweede fase richt zich meer op de specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie. Na deze fase heb je een eigen schrijfstijl ontwikkeld. Daarnaast kun je invloed uitoefenen met teksten. Je gaat actief aan de slag met het gebruik van beïnvloedingstools. Zo kun je de lezer overtuigen en aanzetten tot handelen.
Fase 3In de derde fase onderzoek je verschillende strategieën op het gebied van communicatie en content. Je leert wanneer welke vormen van content te gebruiken en de geschikte communicatiemiddelen kiezen. Hoe de bewust gekozen strategie doeltreffend toe te passen in de praktijk staat in deze fase centraal. Je neemt deel aan de volgende modules:
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Kostenoverzicht


Kies je startdatum:
Kostenoverzicht

Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!


Filter startdata op:
Leslocatie
Toon minderMaand:
Toon minder
Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
STAP-budget
Waarom je er snel bij moet zijn
Er zijn 5 tijdvakken dit jaar waarop telkens een deel van het STAP-budget vrijkomt. Er is per tijdvak ruimte voor zo’n 40.000 aanvragen. Op= op!
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning
Dit is je keuze:

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning


Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie - E-learning’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
Terug

Filter startdata op:
Leslocatie
Toon minderMaand:
Toon minderAlgemeen

Introductie
Je wilt je specialiseren op het gebied van schriftelijke (online) communicatie en redactie. Ook wil je graag een volledige Bachelorgraad behalen.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
Als specialist in schriftelijke communicatie en redactie kun je net dat verschil maken in je bedrijf. Je weet welke strategieën toe te passen om de lezer over te halen en te binden. De opleiding HBO Bachelor Communicatie specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie biedt een uitdagend programma waarin je je ontwikkelt tot communicatieprofessional. Tijdens deze opleiding leer je de trends en ontwikkelingen kennen op het gebied van communicatie. Social media en storytelling komen uitgebreid aan bod en je leert dit toepassen in de praktijk. In de specialisatie verdiep je je in het schrijven en redigeren, waarbij onder andere schrijfstijl en beïnvloedingstools worden behandeld.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma

Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Corporate communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Identiteit, imago en reputatie
- Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
- Interne communicatie
- Communicatie bij veranderingsprocessen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Corporate branding
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Social media 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Trends en ontwikkelingen binnen social media
- Social-mediakanalen
- Bereik van social media
- Social Search
- Communitymanagement
- Organisatorische consequenties
- Social media monitoring tools
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Communicatie in de praktijk 8 EC
- Analyse van communicatievraagstukkenPraktische toepassing van de opleiding in de praktijkActuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Tekst en communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Van communicatieplan naar tekst
- Een kwalitatief schrijfproces
- Structuur van een tekst
- Online versus offline teksten
- Overtuigende teksten
- Schrijfstijl, formulering, taalgebruik
- Effectief schrijven 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Doelgericht schrijven
- Lezersgericht schrijven
- Van brochure schrijven tot het schrijven van een intranetbericht
- Tekstopbouw
- Beeldend formuleren
- Woordgebruik
- Beeld bij teksten en advertenties
- Redactie en projectorganisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Publicatieplan
- Opdrachtgeverschap
- Auteursinstructie
- Debriefing
- Redactie en redigeren
- Feedback geven
- Kwaliteit beoordelen
- PR en mediarelaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Public relations en imago
- Organisatie van pr
- Verschillend publiek
- Online pr en webcare
- Public affairs
- Mediarelaties
- Crisiscommunicatie
- Storytelling 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Principes van storytelling
- Het verhaal scherp krijgen
- Aanpak van storytelling
- Doelgroepgericht schrijven
- Doelgroep en mediaplatform
- Deelbare content
- Websites en blogs
- Storytelling met social media
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Communicatiestrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Het opzetten van een communicatiestrategie
- Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
- Strategisch communicatieframe
- Budget
- Accountability
- Communicatiestrategie en -budget
- Effectiviteit van communicatie meten
- Opzetten van een communicatieplan
- Conceptontwikkeling 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de communicatiedoelstelling
- Het vaststellen van het vertrekpunt
- Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
- Briefen en debriefen van de gewenste propositie
- Creativiteit en conceptontwikkeling
- Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
- Van idee naar concept
- Beoordelen van het concept
- Overtuigend presenteren van het concept
- Contentstrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategie voor content
- KPI’s voor contentstrategie
- Vertaling van strategie naar concreet plan
- Verschillende vormen van content
- Branding en boodschap
- Contentcreation en curation
- Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase word je breed opgeleid op het gebied van communicatie. Je maakt kennis met de trends en ontwikkelingen in social-medialandschap en je leert de juiste mediamix te kiezen. Daarnaast krijg je meer zicht in corporate communicatie en management en organisatie.
Fase 2De tweede fase richt zich meer op de specialisatie Schriftelijke communicatie en redactie. Na deze fase heb je een eigen schrijfstijl ontwikkeld. Daarnaast kun je invloed uitoefenen met teksten. Je gaat actief aan de slag met het gebruik van beïnvloedingstools. Zo kun je de lezer overtuigen en aanzetten tot handelen.
Fase 3In de derde fase onderzoek je verschillende strategieën op het gebied van communicatie en content. Je leert wanneer welke vormen van content te gebruiken en de geschikte communicatiemiddelen kiezen. Hoe de bewust gekozen strategie doeltreffend toe te passen in de praktijk staat in deze fase centraal. Je neemt deel aan de volgende modules:
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma

Diploma
Kostenoverzicht

Heb je vragen over deze scholing met STAP-budget?
Mail met stapcoach@opleiding.nl of bekijk onze veelgestelde vragen.