Dit is je keuze:

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom



Terug
Algemeen
Introductie
De opleiding richt zich op ambitieuze mensen met een grote interesse in communicatie, bedrijfsculturen en organisatiegedrag. Je werkt of wilt gaan werken op een communicatieafdeling en bent op zoek naar een HBO-opleiding.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
Goede communicatie staat of valt met het op de juiste manier brengen van een boodschap. Dit geldt niet alleen voor het dagelijks leven, maar ook voor bedrijven en organisaties. Het succes van een organisatie is voor een groot deel afhankelijk van gemotiveerde en betrokken werknemers. Zij verrichten immers het werk. Diepgaand inzicht in bedrijfspsychologie is daarom enorm waardevol voor jou als (aankomend) communicatieprofessional. In deze specialisatie wordt ingegaan op onderwerpen zoals bedrijfscultuur, leiderschap en macht. Je ontwikkelt inzicht in het gedrag van medewerkers en leert ze te stimuleren en motiveren om zo optimale resultaten te behalen binnen je organisatie. Deze boeiende opleiding wordt vanzelfsprekend verzorgd door topdocenten uit de praktijk. Een uitstekende reden om je opleiding bij NCOI te volgen.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Corporate communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Identiteit, imago en reputatie
- Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
- Interne communicatie
- Communicatie bij veranderingsprocessen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Corporate branding
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Social media 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Trends en ontwikkelingen binnen social media
- Social-mediakanalen
- Bereik van social media
- Social Search
- Communitymanagement
- Organisatorische consequenties
- Social media monitoring tools
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Communicatie in de praktijk 8 EC
- Analyse van communicatievraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Bedrijfspsychologie en organisatiegedrag 12 EC
(8 bijeenkomsten)
- Motivatie, interesse en waarden
- Perceptie en selectief waarnemen
- Zelfanalyse en persoonlijkheidsstijlen
- Sociale afhankelijkheid en interactiepatronen
- Machtsfactoren, leiderschap en hiërarchie
- Organisatieverandering, onrust en emotie
- Cultuur en weerstand in organisaties
- Mediation in conflictbenadering
- Psychologie, coaching en beïnvloeding 12 EC
(8 bijeenkomsten)
- De rol van de coach
- Waarnemen en feedback geven
- Verzet herkennen en doorbreken
- Effectief coachen
- Werken aan persoonlijke effectiviteit
- Rationeel-emotieve therapie (RET)
- Zelfanalyse en ontspanning
- PR en mediarelaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Public relations en imago
- Organisatie van pr
- Verschillend publiek
- Online pr en webcare
- Public affairs
- Mediarelaties
- Crisiscommunicatie
- Storytelling 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Principes van storytelling
- Het verhaal scherp krijgen
- Aanpak van storytelling
- Doelgroepgericht schrijven
- Doelgroep en mediaplatform
- Deelbare content
- Websites en blogs
- Storytelling met social media
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Communicatiestrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Het opzetten van een communicatiestrategie
- Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
- Strategisch communicatieframe
- Budget
- Accountability
- Communicatiestrategie en -budget
- Effectiviteit van communicatie meten
- Opzetten van een communicatieplan
- Conceptontwikkeling 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de communicatiedoelstelling
- Het vaststellen van het vertrekpunt
- Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
- Briefen en debriefen van de gewenste propositie
- Creativiteit en conceptontwikkeling
- Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
- Van idee naar concept
- Beoordelen van het concept
- Overtuigend presenteren van het concept
- Contentstrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategie voor content
- KPI’s voor contentstrategie
- Vertaling van strategie naar concreet plan
- Verschillende vormen van content
- Branding en boodschap
- Contentcreation en curation
- Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase leg je de basis voor je communicatievaardigheden. Je gaat aan de slag met corporate communicatie en management en organisatie. Je leert verbanden leggen, werkt aan je probleemoplossend vermogen en leert praktische oplossingen te creëren voor vraagstukken op het gebied van communicatie. Daarnaast leer je hoe je social media optimaal kunt inzetten bij je communicatie-uitingen.
Fase 2In fase 2 versterk je je communicatievaardigheden. Je verdiept je in onderwerpen als public relations, crisiscommunicatie en communitymanagement. Om als communicatiespecialist een goed verhaal te kunnen brengen ga je aan de slag met doelgericht schrijven en de principes waaraan storytelling moet voldoen. Ook specialiseer je je in deze fase in je keuzerichting Bedrijfspsychologie. Je gaat onder andere aan de slag met machtsfactoren, leiderschap en hiërarchie, leert hoe je kunt bemiddelen in conflictsituaties en verdiept je in strategische bedrijfscommunicatie.
Fase 3Fase 3 is een verdiepende fase. Je onderzoekt hoe je je rol als adviseur en coach optimaal kunt benutten. Zo leer je motiverende gesprekken voeren om medewerkers te inspireren en stimuleren en de groepsdynamiek binnen een organisatie te vergroten. Als communicatiespecialist wil je met je uitingen een zo optimaal mogelijk resultaat boeken. Daarom ontdek je in deze fase ook welke content je bij bepaalde communicatiestrategieën kunt inzetten en ontwikkel je met praktische opdrachten en oefeningen je creatieve denkvermogen.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Algemeen
Introductie
De opleiding richt zich op ambitieuze mensen met een grote interesse in communicatie, bedrijfsculturen en organisatiegedrag. Je werkt of wilt gaan werken op een communicatieafdeling en bent op zoek naar een HBO-opleiding.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
Goede communicatie staat of valt met het op de juiste manier brengen van een boodschap. Dit geldt niet alleen voor het dagelijks leven, maar ook voor bedrijven en organisaties. Het succes van een organisatie is voor een groot deel afhankelijk van gemotiveerde en betrokken werknemers. Zij verrichten immers het werk. Diepgaand inzicht in bedrijfspsychologie is daarom enorm waardevol voor jou als (aankomend) communicatieprofessional. In deze specialisatie wordt ingegaan op onderwerpen zoals bedrijfscultuur, leiderschap en macht. Je ontwikkelt inzicht in het gedrag van medewerkers en leert ze te stimuleren en motiveren om zo optimale resultaten te behalen binnen je organisatie. Deze boeiende opleiding wordt vanzelfsprekend verzorgd door topdocenten uit de praktijk. Een uitstekende reden om je opleiding bij NCOI te volgen.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Corporate communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Identiteit, imago en reputatie
- Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
- Interne communicatie
- Communicatie bij veranderingsprocessen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Corporate branding
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Social media 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Trends en ontwikkelingen binnen social media
- Social-mediakanalen
- Bereik van social media
- Social Search
- Communitymanagement
- Organisatorische consequenties
- Social media monitoring tools
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Communicatie in de praktijk 8 EC
- Analyse van communicatievraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Bedrijfspsychologie en organisatiegedrag 12 EC
(8 bijeenkomsten)
- Motivatie, interesse en waarden
- Perceptie en selectief waarnemen
- Zelfanalyse en persoonlijkheidsstijlen
- Sociale afhankelijkheid en interactiepatronen
- Machtsfactoren, leiderschap en hiërarchie
- Organisatieverandering, onrust en emotie
- Cultuur en weerstand in organisaties
- Mediation in conflictbenadering
- Psychologie, coaching en beïnvloeding 12 EC
(8 bijeenkomsten)
- De rol van de coach
- Waarnemen en feedback geven
- Verzet herkennen en doorbreken
- Effectief coachen
- Werken aan persoonlijke effectiviteit
- Rationeel-emotieve therapie (RET)
- Zelfanalyse en ontspanning
- PR en mediarelaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Public relations en imago
- Organisatie van pr
- Verschillend publiek
- Online pr en webcare
- Public affairs
- Mediarelaties
- Crisiscommunicatie
- Storytelling 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Principes van storytelling
- Het verhaal scherp krijgen
- Aanpak van storytelling
- Doelgroepgericht schrijven
- Doelgroep en mediaplatform
- Deelbare content
- Websites en blogs
- Storytelling met social media
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Communicatiestrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Het opzetten van een communicatiestrategie
- Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
- Strategisch communicatieframe
- Budget
- Accountability
- Communicatiestrategie en -budget
- Effectiviteit van communicatie meten
- Opzetten van een communicatieplan
- Conceptontwikkeling 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de communicatiedoelstelling
- Het vaststellen van het vertrekpunt
- Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
- Briefen en debriefen van de gewenste propositie
- Creativiteit en conceptontwikkeling
- Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
- Van idee naar concept
- Beoordelen van het concept
- Overtuigend presenteren van het concept
- Contentstrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategie voor content
- KPI’s voor contentstrategie
- Vertaling van strategie naar concreet plan
- Verschillende vormen van content
- Branding en boodschap
- Contentcreation en curation
- Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase leg je de basis voor je communicatievaardigheden. Je gaat aan de slag met corporate communicatie en management en organisatie. Je leert verbanden leggen, werkt aan je probleemoplossend vermogen en leert praktische oplossingen te creëren voor vraagstukken op het gebied van communicatie. Daarnaast leer je hoe je social media optimaal kunt inzetten bij je communicatie-uitingen.
Fase 2In fase 2 versterk je je communicatievaardigheden. Je verdiept je in onderwerpen als public relations, crisiscommunicatie en communitymanagement. Om als communicatiespecialist een goed verhaal te kunnen brengen ga je aan de slag met doelgericht schrijven en de principes waaraan storytelling moet voldoen. Ook specialiseer je je in deze fase in je keuzerichting Bedrijfspsychologie. Je gaat onder andere aan de slag met machtsfactoren, leiderschap en hiërarchie, leert hoe je kunt bemiddelen in conflictsituaties en verdiept je in strategische bedrijfscommunicatie.
Fase 3Fase 3 is een verdiepende fase. Je onderzoekt hoe je je rol als adviseur en coach optimaal kunt benutten. Zo leer je motiverende gesprekken voeren om medewerkers te inspireren en stimuleren en de groepsdynamiek binnen een organisatie te vergroten. Als communicatiespecialist wil je met je uitingen een zo optimaal mogelijk resultaat boeken. Daarom ontdek je in deze fase ook welke content je bij bepaalde communicatiestrategieën kunt inzetten en ontwikkel je met praktische opdrachten en oefeningen je creatieve denkvermogen.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Kostenoverzicht


Kies je startdatum:
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom
wijzig
Za. 16 dec. 2023
Virtual ClassroomPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom
wijzig
Vr. 22 dec. 2023
Virtual ClassroomPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Kostenoverzicht

Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!


Filter startdata op:
Leslocatie
Maand:

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
STAP-budget
Waarom je er snel bij moet zijn
Er zijn 5 tijdvakken dit jaar waarop telkens een deel van het STAP-budget vrijkomt. Er is per tijdvak ruimte voor zo’n 40.000 aanvragen. Op= op!
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom
Dit is je keuze:

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom


Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Communicatie specialisatie Bedrijfspsychologie - Virtual Classroom’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
Terug

Filter startdata op:
Leslocatie
Maand:
Algemeen

Introductie
De opleiding richt zich op ambitieuze mensen met een grote interesse in communicatie, bedrijfsculturen en organisatiegedrag. Je werkt of wilt gaan werken op een communicatieafdeling en bent op zoek naar een HBO-opleiding.
Deze HBO Bachelor Communicatie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les via de computer. De lessen zijn klassikaal en interactief, waardoor de les niet heel anders is dan normaal. Je kunt tijdens de les direct vragen stellen aan de docent, werken aan opdrachten en discussiëren met medestudenten. Op deze manier kun je veilig vanuit huis studeren. Het enige dat je nodig hebt is een werkende internetverbinding. Je ontvangt duidelijke instructies over het inloggen en het gebruik en er is technische ondersteuning mochten er problemen zijn.
Goede communicatie staat of valt met het op de juiste manier brengen van een boodschap. Dit geldt niet alleen voor het dagelijks leven, maar ook voor bedrijven en organisaties. Het succes van een organisatie is voor een groot deel afhankelijk van gemotiveerde en betrokken werknemers. Zij verrichten immers het werk. Diepgaand inzicht in bedrijfspsychologie is daarom enorm waardevol voor jou als (aankomend) communicatieprofessional. In deze specialisatie wordt ingegaan op onderwerpen zoals bedrijfscultuur, leiderschap en macht. Je ontwikkelt inzicht in het gedrag van medewerkers en leert ze te stimuleren en motiveren om zo optimale resultaten te behalen binnen je organisatie. Deze boeiende opleiding wordt vanzelfsprekend verzorgd door topdocenten uit de praktijk. Een uitstekende reden om je opleiding bij NCOI te volgen.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma

Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Corporate communicatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Identiteit, imago en reputatie
- Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
- Interne communicatie
- Communicatie bij veranderingsprocessen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Corporate branding
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Social media 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Trends en ontwikkelingen binnen social media
- Social-mediakanalen
- Bereik van social media
- Social Search
- Communitymanagement
- Organisatorische consequenties
- Social media monitoring tools
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inzicht in jezelf en anderen
- Kernkwaliteiten
- Motivatie en belangen van anderen
- Effectieve gesprekstechnieken
- Lastige gesprekken voeren
- Weerstand en emoties
- Situationeel handelen
- Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
- Invloedstijlen
- Je doelen bereiken
- Communicatie in de praktijk 8 EC
- Analyse van communicatievraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Bedrijfspsychologie en organisatiegedrag 12 EC
(8 bijeenkomsten)
- Motivatie, interesse en waarden
- Perceptie en selectief waarnemen
- Zelfanalyse en persoonlijkheidsstijlen
- Sociale afhankelijkheid en interactiepatronen
- Machtsfactoren, leiderschap en hiërarchie
- Organisatieverandering, onrust en emotie
- Cultuur en weerstand in organisaties
- Mediation in conflictbenadering
- Psychologie, coaching en beïnvloeding 12 EC
(8 bijeenkomsten)
- De rol van de coach
- Waarnemen en feedback geven
- Verzet herkennen en doorbreken
- Effectief coachen
- Werken aan persoonlijke effectiviteit
- Rationeel-emotieve therapie (RET)
- Zelfanalyse en ontspanning
- PR en mediarelaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Public relations en imago
- Organisatie van pr
- Verschillend publiek
- Online pr en webcare
- Public affairs
- Mediarelaties
- Crisiscommunicatie
- Storytelling 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Principes van storytelling
- Het verhaal scherp krijgen
- Aanpak van storytelling
- Doelgroepgericht schrijven
- Doelgroep en mediaplatform
- Deelbare content
- Websites en blogs
- Storytelling met social media
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Communicatiestrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en doelen
- Het opzetten van een communicatiestrategie
- Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
- Strategisch communicatieframe
- Budget
- Accountability
- Communicatiestrategie en -budget
- Effectiviteit van communicatie meten
- Opzetten van een communicatieplan
- Conceptontwikkeling 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de communicatiedoelstelling
- Het vaststellen van het vertrekpunt
- Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
- Briefen en debriefen van de gewenste propositie
- Creativiteit en conceptontwikkeling
- Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
- Van idee naar concept
- Beoordelen van het concept
- Overtuigend presenteren van het concept
- Contentstrategie 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Strategie voor content
- KPI’s voor contentstrategie
- Vertaling van strategie naar concreet plan
- Verschillende vormen van content
- Branding en boodschap
- Contentcreation en curation
- Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase leg je de basis voor je communicatievaardigheden. Je gaat aan de slag met corporate communicatie en management en organisatie. Je leert verbanden leggen, werkt aan je probleemoplossend vermogen en leert praktische oplossingen te creëren voor vraagstukken op het gebied van communicatie. Daarnaast leer je hoe je social media optimaal kunt inzetten bij je communicatie-uitingen.
Fase 2In fase 2 versterk je je communicatievaardigheden. Je verdiept je in onderwerpen als public relations, crisiscommunicatie en communitymanagement. Om als communicatiespecialist een goed verhaal te kunnen brengen ga je aan de slag met doelgericht schrijven en de principes waaraan storytelling moet voldoen. Ook specialiseer je je in deze fase in je keuzerichting Bedrijfspsychologie. Je gaat onder andere aan de slag met machtsfactoren, leiderschap en hiërarchie, leert hoe je kunt bemiddelen in conflictsituaties en verdiept je in strategische bedrijfscommunicatie.
Fase 3Fase 3 is een verdiepende fase. Je onderzoekt hoe je je rol als adviseur en coach optimaal kunt benutten. Zo leer je motiverende gesprekken voeren om medewerkers te inspireren en stimuleren en de groepsdynamiek binnen een organisatie te vergroten. Als communicatiespecialist wil je met je uitingen een zo optimaal mogelijk resultaat boeken. Daarom ontdek je in deze fase ook welke content je bij bepaalde communicatiestrategieën kunt inzetten en ontwikkel je met praktische opdrachten en oefeningen je creatieve denkvermogen.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma

Diploma
Kostenoverzicht

Startdatum

Za. 16 dec. 2023, Virtual Classroom
Vr. 22 dec. 2023, Virtual Classroom
Planning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Kostenoverzicht
Prijs incl. BTW, na aftrek STAP-budget
€ 19445,45
Za. 16 dec. 2023, Virtual Classroom
(Dag)deel: Zaterdag (planning kan afwijken)
> kies dezeVr. 22 dec. 2023, Virtual Classroom
(Dag)deel: Dag (planning kan afwijken)
> kies dezeHeb je vragen over deze scholing met STAP-budget?
Mail met stapcoach@opleiding.nl of bekijk onze veelgestelde vragen.