Dit is je keuze:

HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag



Terug
Algemeen
Introductie
Je bent (aankomend) leidinggevende of manager binnen het vakgebied marketing of sales. Je wilt je commerciële en persoonlijke vaardigheden verder ontwikkelen.
Deze HBO Bachelor Commerciële Economie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
In deze boeiende opleiding HBO Bachelor Commerciële Economie specialiseer je je in de richting Management en leidinggeven. Je brengt de veranderde behoeften binnen de markt in kaart en ontwikkelt managementvaardigheden om strategisch in te spelen op de nieuwe wensen van de klant. Daarbij ontwikkel je leiderschapsvaardigheden om medewerkers te betrekken bij de implementatie van een nieuwe strategie. Zo kun je hen binden en boeien en creëer je een wendbare organisatie. Met jouw commerciële deskundigheid zorg je ervoor dat jouw organisatie alle kansen benut en daarmee concurrenten voorblijft. Dat maakt deze opleiding bijzonder leerzaam en is een mooie stap in je carrière.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Commerciële Economie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Commerciële Economie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Marketingmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Marketingessentials
- Branding en positionering
- Marktsegmentatie en doelgroepen
- Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
- Waardecreatie
- Distributiebeleid
- Online- en offline communicatie
- (Inter)nationale marketing
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Sales- en accountmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Accountmanagement
- Accountdoelstellingen
- Relatiemanagement
- Werken aan klanttevredenheid
- Missie, strategie en salesdoelstellingen
- De binnendienst
- Verkoop- en gesprekstechnieken
- Effectief onderhandelen
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Commerciële vaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inleven in klant
- Persoonlijke presentatie en begroeting
- Vraagtechnieken en luistervaardigheden
- Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
- Benoemen van klantvoordelen
- Herkennen van koopsignalen
- Afsluittechnieken toepassen
- Inzetten van beïnvloedingstools
- Commerciële economie in de praktijk 8 EC
- Analyse van economische vraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Effectief leidinggeven 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inspireren, binden en boeien
- Bouwen aan effectieve teams
- Conflicthantering
- Weerstand overwinnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stijlflexibiliteit
- Gedrag in organisaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Psychologische aspecten van organisatiegedrag
- Groepsdynamica en -effectiviteit
- Macht en politiek
- Conflicten en spanning
- Organisatiecultuur en -verandering
- Management van bedrijfsprocessen 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- In kaart brengen van processen
- Processen verbeteren en optimaliseren
- Lean management en Six Sigma
- Systeemtheorie en procesmanagement
- Probleemoplostechnieken
- Procesverbetering en veranderkunde
- Marktanalyse en customer journey 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Customer journey
- Koopgedrag en drijfveren
- Inzicht in gedrag
- Digitale data om gedrag te meten
- Marketingpsychologie en -sociologie
- Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
- Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Business intelligence & analytics 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Reporting en analytics
- Inleiding business intelligence
- Transformatie van data
- Datamanagement
- Customer relation management
- Big data
- Business intelligence tools en toepassingen
- Informatievoorziening en metadata
- Strategisch marketingmanagement 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Marketingstrategie en organisatiestrategie
- Interne en externe omgevingsanalyse
- Markt en concurrentie
- Branding en positionering
- Marktentreestrategieën
- Differentiëren van producten
- Distributiestrategieën
- Interculturele communicatie
- Value proposition & user experience 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Productpropositie
- Samenwerking met R&D en Design
- Het productontwikkelingsproces
- Business model canvas
- Concurrentiebepaling
- Productinnovatie (goederen en diensten)
- Innovatie
- Waardecreatie in de organisatie
- Waardecreatie en klantoptimalisatie
- Disruptive businessmodels
- Production on demand
- Ontwikkeling van services
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase verdiep je je in het vakgebied commerciële economie. Je gaat aan de slag met marketingmanagement en -communicatie. Daarbij ontwikkel je commerciële vaardigheden om de kennis te vertalen naar een integrale marketingstrategie.
Fase 2In fase 2 komt het ontwikkelen van commerciële vaardigheden aan bod. Je verdiept je in je specialisatierichting Management en leidinggeven middels de onderwerpen gedrag in organisaties, marktanalyse en koopgedrag. Hierbij ontwikkel je projectmanagementvaardigheden.
Fase 3In de derde fase ga je aan de slag met business intelligence. Je leert op welke wijze je belangrijke data vertaalt naar strategisch beleid, zodat je competitief voordeel creëert. Ook onderzoek je hoe je deze data volledig benut bij de ontwikkeling van nieuwe producten.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Arrangementen (Lunch)
€ 1226,25Algemeen
Introductie
Je bent (aankomend) leidinggevende of manager binnen het vakgebied marketing of sales. Je wilt je commerciële en persoonlijke vaardigheden verder ontwikkelen.
Deze HBO Bachelor Commerciële Economie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
In deze boeiende opleiding HBO Bachelor Commerciële Economie specialiseer je je in de richting Management en leidinggeven. Je brengt de veranderde behoeften binnen de markt in kaart en ontwikkelt managementvaardigheden om strategisch in te spelen op de nieuwe wensen van de klant. Daarbij ontwikkel je leiderschapsvaardigheden om medewerkers te betrekken bij de implementatie van een nieuwe strategie. Zo kun je hen binden en boeien en creëer je een wendbare organisatie. Met jouw commerciële deskundigheid zorg je ervoor dat jouw organisatie alle kansen benut en daarmee concurrenten voorblijft. Dat maakt deze opleiding bijzonder leerzaam en is een mooie stap in je carrière.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Commerciële Economie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma
Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Commerciële Economie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Marketingmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Marketingessentials
- Branding en positionering
- Marktsegmentatie en doelgroepen
- Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
- Waardecreatie
- Distributiebeleid
- Online- en offline communicatie
- (Inter)nationale marketing
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Sales- en accountmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Accountmanagement
- Accountdoelstellingen
- Relatiemanagement
- Werken aan klanttevredenheid
- Missie, strategie en salesdoelstellingen
- De binnendienst
- Verkoop- en gesprekstechnieken
- Effectief onderhandelen
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Commerciële vaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inleven in klant
- Persoonlijke presentatie en begroeting
- Vraagtechnieken en luistervaardigheden
- Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
- Benoemen van klantvoordelen
- Herkennen van koopsignalen
- Afsluittechnieken toepassen
- Inzetten van beïnvloedingstools
- Commerciële economie in de praktijk 8 EC
- Analyse van economische vraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Effectief leidinggeven 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inspireren, binden en boeien
- Bouwen aan effectieve teams
- Conflicthantering
- Weerstand overwinnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stijlflexibiliteit
- Gedrag in organisaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Psychologische aspecten van organisatiegedrag
- Groepsdynamica en -effectiviteit
- Macht en politiek
- Conflicten en spanning
- Organisatiecultuur en -verandering
- Management van bedrijfsprocessen 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- In kaart brengen van processen
- Processen verbeteren en optimaliseren
- Lean management en Six Sigma
- Systeemtheorie en procesmanagement
- Probleemoplostechnieken
- Procesverbetering en veranderkunde
- Marktanalyse en customer journey 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Customer journey
- Koopgedrag en drijfveren
- Inzicht in gedrag
- Digitale data om gedrag te meten
- Marketingpsychologie en -sociologie
- Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
- Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Business intelligence & analytics 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Reporting en analytics
- Inleiding business intelligence
- Transformatie van data
- Datamanagement
- Customer relation management
- Big data
- Business intelligence tools en toepassingen
- Informatievoorziening en metadata
- Strategisch marketingmanagement 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Marketingstrategie en organisatiestrategie
- Interne en externe omgevingsanalyse
- Markt en concurrentie
- Branding en positionering
- Marktentreestrategieën
- Differentiëren van producten
- Distributiestrategieën
- Interculturele communicatie
- Value proposition & user experience 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Productpropositie
- Samenwerking met R&D en Design
- Het productontwikkelingsproces
- Business model canvas
- Concurrentiebepaling
- Productinnovatie (goederen en diensten)
- Innovatie
- Waardecreatie in de organisatie
- Waardecreatie en klantoptimalisatie
- Disruptive businessmodels
- Production on demand
- Ontwikkeling van services
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase verdiep je je in het vakgebied commerciële economie. Je gaat aan de slag met marketingmanagement en -communicatie. Daarbij ontwikkel je commerciële vaardigheden om de kennis te vertalen naar een integrale marketingstrategie.
Fase 2In fase 2 komt het ontwikkelen van commerciële vaardigheden aan bod. Je verdiept je in je specialisatierichting Management en leidinggeven middels de onderwerpen gedrag in organisaties, marktanalyse en koopgedrag. Hierbij ontwikkel je projectmanagementvaardigheden.
Fase 3In de derde fase ga je aan de slag met business intelligence. Je leert op welke wijze je belangrijke data vertaalt naar strategisch beleid, zodat je competitief voordeel creëert. Ook onderzoek je hoe je deze data volledig benut bij de ontwikkeling van nieuwe producten.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma
Diploma
Kostenoverzicht
Arrangementen (Lunch)
€ 1226,25Kostenoverzicht
Arrangementen (Lunch)
€ 1226,25

Kies je startdatum:
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag
wijzig
Za. 16 dec. 2023
AmsterdamPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag
wijzig
Za. 16 dec. 2023
EindhovenPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag
wijzig
Za. 16 dec. 2023
RotterdamPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag
wijzig
Za. 16 dec. 2023
UtrechtPlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag
wijzig
Za. 16 dec. 2023
ZwollePlanning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Kostenoverzicht
Arrangementen (Lunch)
€ 1226,25
Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!


Filter startdata op:
Leslocatie
Maand:

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
STAP-budget
Waarom je er snel bij moet zijn
Er zijn 5 tijdvakken dit jaar waarop telkens een deel van het STAP-budget vrijkomt. Er is per tijdvak ruimte voor zo’n 40.000 aanvragen. Op= op!
Dit is je keuze:
HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag
Dit is je keuze:

HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag


Terug
Download PDF



Ja, stuur mij een PDF
Stuur mij een PDF
Ontvang eenmalig een pdf per e-mail met de actuele opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag’.

Download PDF
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!

Terug
Bevestiging




Sla je favoriet op
Ontvang eenmalig een e-mail met de link naar de opleidingsinformatie van‘HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Management en leidinggeven - Zaterdag’ per e-mail.

Favorite
Check je mail!

Je hebt een mail ontvangen!
Kijk in je mailprogramma of je mail van ons hebt ontvangen.
Het kan een minuut duren!
Terug

Filter startdata op:
Leslocatie
Maand:
Algemeen

Introductie
Je bent (aankomend) leidinggevende of manager binnen het vakgebied marketing of sales. Je wilt je commerciële en persoonlijke vaardigheden verder ontwikkelen.
Deze HBO Bachelor Commerciële Economie kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.
Omschrijving
In deze boeiende opleiding HBO Bachelor Commerciële Economie specialiseer je je in de richting Management en leidinggeven. Je brengt de veranderde behoeften binnen de markt in kaart en ontwikkelt managementvaardigheden om strategisch in te spelen op de nieuwe wensen van de klant. Daarbij ontwikkel je leiderschapsvaardigheden om medewerkers te betrekken bij de implementatie van een nieuwe strategie. Zo kun je hen binden en boeien en creëer je een wendbare organisatie. Met jouw commerciële deskundigheid zorg je ervoor dat jouw organisatie alle kansen benut en daarmee concurrenten voorblijft. Dat maakt deze opleiding bijzonder leerzaam en is een mooie stap in je carrière.
Opleidingskenmerk(en)
HBO Bachelor
Leerdoel(en)
De HBO Bachelor Commerciële Economie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Jouw opleiding wordt op maat gemaakt, waarbij jouw vooropleiding en werkervaring bepalen hoe snel je de opleiding kunt doorlopen. Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.
Programma

Rooster
36 maanden
Leerplan
In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Commerciële Economie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.
De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.
Fase 1- Marketingmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Marketingessentials
- Branding en positionering
- Marktsegmentatie en doelgroepen
- Vertalen van doelstellingen naar marketinginstrumenten
- Waardecreatie
- Distributiebeleid
- Online- en offline communicatie
- (Inter)nationale marketing
- Marketingcommunicatie en branding 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Branding
- Marketingcommunicatieplan
- Marketingcommunicatie-instrumenten
- Geïntegreerde communicatie
- Werking van marketingcommunicatie
- Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
- (Tactisch) positioneren
- ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
- Public relations
- Actuele ontwikkelingen marcom
- Sales- en accountmanagement 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Accountmanagement
- Accountdoelstellingen
- Relatiemanagement
- Werken aan klanttevredenheid
- Missie, strategie en salesdoelstellingen
- De binnendienst
- Verkoop- en gesprekstechnieken
- Effectief onderhandelen
- Management en organisatie 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in de werking van organisaties
- Organisatiestructuur en -processen
- Managementtaken en leiderschapsstijlen
- Leidinggeven en motiveren
- Plannen, aansturen en bewaken
- Werkverdeling en samenwerking
- Bevoegdheden en besluitvorming
- Effectieve werkorganisatie
- Commerciële vaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inleven in klant
- Persoonlijke presentatie en begroeting
- Vraagtechnieken en luistervaardigheden
- Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
- Benoemen van klantvoordelen
- Herkennen van koopsignalen
- Afsluittechnieken toepassen
- Inzetten van beïnvloedingstools
- Commerciële economie in de praktijk 8 EC
- Analyse van economische vraagstukken
- Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
- Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Effectief leidinggeven 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Inspireren, binden en boeien
- Bouwen aan effectieve teams
- Conflicthantering
- Weerstand overwinnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stijlflexibiliteit
- Gedrag in organisaties 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Gedrag in organisaties
- Motivatie en werkplezier
- Formele en informele besluitvorming
- Psychologische aspecten van organisatiegedrag
- Groepsdynamica en -effectiviteit
- Macht en politiek
- Conflicten en spanning
- Organisatiecultuur en -verandering
- Management van bedrijfsprocessen 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Inzicht in bedrijfsprocessen
- In kaart brengen van processen
- Processen verbeteren en optimaliseren
- Lean management en Six Sigma
- Systeemtheorie en procesmanagement
- Probleemoplostechnieken
- Procesverbetering en veranderkunde
- Marktanalyse en customer journey 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Customer journey
- Koopgedrag en drijfveren
- Inzicht in gedrag
- Digitale data om gedrag te meten
- Marketingpsychologie en -sociologie
- Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
- Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
(6 bijeenkomsten)
- Lezen en begrijpen van financiële overzichten
- Werken met financiële kengetallen
- Indeling van kosten en break-even analyse
- Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
- Beoordelen van een investeringsvoorstel
- Werken met een planning-en-controlcyclus
- Financiële gegevens bij besluitvorming
- Projectmanagementvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Kenmerken van projecten
- Projectmanagementmethoden
- Projectafbakening en -fasering
- Projectorganisatie en -omgeving
- Budgetbeheersing
- Risicomanagement
- Succesvolle projectafronding
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 6 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Business intelligence & analytics 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Reporting en analytics
- Inleiding business intelligence
- Transformatie van data
- Datamanagement
- Customer relation management
- Big data
- Business intelligence tools en toepassingen
- Informatievoorziening en metadata
- Strategisch marketingmanagement 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Marketingstrategie en organisatiestrategie
- Interne en externe omgevingsanalyse
- Markt en concurrentie
- Branding en positionering
- Marktentreestrategieën
- Differentiëren van producten
- Distributiestrategieën
- Interculturele communicatie
- Value proposition & user experience 12 EC
(6 bijeenkomsten)
- Productpropositie
- Samenwerking met R&D en Design
- Het productontwikkelingsproces
- Business model canvas
- Concurrentiebepaling
- Productinnovatie (goederen en diensten)
- Innovatie
- Waardecreatie in de organisatie
- Waardecreatie en klantoptimalisatie
- Disruptive businessmodels
- Production on demand
- Ontwikkeling van services
- Adviesvaardigheden 8 EC
(4 bijeenkomsten)
- Adviesrollen en adviesrelaties
- Kwaliteiten van een adviseur
- Fases in het adviesproces
- Gespreks- en luistervaardigheden
- Herkennen van en omgaan met weerstand
- Eigen adviesstijl
- Beïnvloedingsstrategie
- Draagvlak en borging van adviezen
- Motiverende gespreksvoering
- Integrale opdracht 6 EC
- Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
- Praktijkprogramma 10 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Praktijkprogramma 30 EC
- Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
- Afstudeeropdracht 30 EC
- Praktische afstudeeropdracht waarmee je je opleiding afrondt
In de eerste fase verdiep je je in het vakgebied commerciële economie. Je gaat aan de slag met marketingmanagement en -communicatie. Daarbij ontwikkel je commerciële vaardigheden om de kennis te vertalen naar een integrale marketingstrategie.
Fase 2In fase 2 komt het ontwikkelen van commerciële vaardigheden aan bod. Je verdiept je in je specialisatierichting Management en leidinggeven middels de onderwerpen gedrag in organisaties, marktanalyse en koopgedrag. Hierbij ontwikkel je projectmanagementvaardigheden.
Fase 3In de derde fase ga je aan de slag met business intelligence. Je leert op welke wijze je belangrijke data vertaalt naar strategisch beleid, zodat je competitief voordeel creëert. Ook onderzoek je hoe je deze data volledig benut bij de ontwikkeling van nieuwe producten.
AfstudeerfaseIn de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.
Diploma

Diploma
Kostenoverzicht

Arrangementen (Lunch)
€ 1226,25Startdatum

Za. 16 dec. 2023, Amsterdam
Za. 16 dec. 2023, Eindhoven
Za. 16 dec. 2023, Rotterdam
Za. 16 dec. 2023, Utrecht
Za. 16 dec. 2023, Zwolle
Planning
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Er is geen planning bekend bij Opleiding.nl
> Toon meer (0)
Kostenoverzicht
Prijs incl. BTW, na aftrek STAP-budget
€ 20671,70
Arrangementen (Lunch)
€ 1226,25Za. 16 dec. 2023, Amsterdam
(Dag)deel: Zaterdag (planning kan afwijken)
> kies dezeZa. 16 dec. 2023, Eindhoven
(Dag)deel: Zaterdag (planning kan afwijken)
> kies dezeZa. 16 dec. 2023, Rotterdam
(Dag)deel: Zaterdag (planning kan afwijken)
> kies dezeZa. 16 dec. 2023, Utrecht
(Dag)deel: Zaterdag (planning kan afwijken)
> kies dezeZa. 16 dec. 2023, Zwolle
(Dag)deel: Zaterdag (planning kan afwijken)
> kies dezeHeb je vragen over deze scholing met STAP-budget?
Mail met stapcoach@opleiding.nl of bekijk onze veelgestelde vragen.